File de vitel cu sos de piper verde

E una dintre mâncărurile mele preferate. Am gustat-o prima dată într-o vacanță la Roma, lângă zidurile Amfiteatrului Flavian (Colosseum). M-a cucerit din prima! Multă vreme n-am putut sa-l fac acasă, negasind piper verde, dar între timp lucrurile s-au schimbat.

Piperul verde este fructul plantei de piper, recoltat înainte de coacere. Este păstrat în saramură sau uscat imediat după recoltare. Piperul verde este foarte aromatic și pentru că nu este foarte picant este folosit în sosuri, paste, marinate, creme deopotrivă dulci și sărate. Am citit pe undeva că reprezintă o experiență culinară unică alături de căpșune și sunt tare curioasă s-o încerc la primăvară cu primii căpșuni.

În fine, să ne întoarcem la file-ul nostru. Rețeta sosului provine din cartea ”The Big Book of Sauces” de care eu sunt tare încântată. Eu dețin varianta în limba engleză, dar am văzut că a apărut tradusă și la noi.

Aveti nevoie de:

2-4 fileuri muschi de vițel / vită groase cam de 2,5 cm (eu prefer antricot de vițel)
sare, piper, condimente
ulei de măsline
unt

*Eu nu prepar niciodată carnea de vită în aceeași zi în care o cumpăr, ci o las în punga închisă bine, la frigider 1-2 zile, am observat ca e mai fragedă așa. Prin cărțile lui Jamie Oliver am citit că în mod normal carnea de vită ar trebui lăsată de măcelar să se matureze la frig 7-10 zile după sacrificare. Vă dați seama că între goana după profit și cererea imediată ce se cere satisfăcută, nu prea sunt măcelari care să facă asta.

De curând am descoperit la Metro, la refrigerate, carne ambalată în vid, produsă de o fermă din Bacău și care m-a impresionat foarte plăcut.

Pentru sos:

1 lingura piper verde
150 ml vin alb sec
2 linguri de coniac
200 ml creme fraiche (eu folosesc smantana dulce-pentru frișcă)
1 linguriță muștar
pătrunjel tocat (sau ceapa ciorii)
sare

Piperul verde se pune 10 minute în apă cu sare (asta daca nu-l aveți deja în saramură). Vinul împreună cu coniacul se dă la fiert la foc mic cam 10 minute, până se reduce la jumătate.

Se adaugă smântâna dulce, se amestecă bine și se mai lasă la foc mic încă aprox. 10 minute pănă ce sosul se îngroașă ușor.

Acum se adaugă muștarul, apoi piperul scurs și la sfârșit pătrunjelul tocat și se sărează dupa gust. Se va servi fierbinte, peste carne.

Fileurile de vițel se condimentează și se ung cu ulei de măsline.

În tigaia în care ați încins cam 2 linguri de unt și 2 de ulei de măsline, se prăjesc fileurile după plac, pentru mine asta înseamnă undeva între mediu copt și în sânge, adică cam 3 minute pe o parte și încă 3 pe cealaltă, totuși, nu recomand să prajiți carnea mai mult de 5 minute pe o parte.

Carnea se scoate și se lasă să se odihnească acoperită 5 minute inainte de a fi servită. Se servește cu mult sos, alături de garnitura dorită.

  1. suna grozav sosul asta.imi strang ingredientele si am sa-l folosesc

  2. l-am comis,acum l-am terminat.drept e ca e un sos foarte fin,dar cum sunt eu carcotasa,l-as mai imbunatati putin.eu l-am facut cu smantana normala de la albalact,ca asta imi place mie mai mult.a iesit usor acrisor,ceea ce e chiar placut.dar mi se pare ca aroma aia extraordinara al boabelor verzi de piper s-a cam pierdut.de aia zic eu ca apa in care inmoi piperul n-ar trebui aruncata ci pusa la sos.lasa ca eu am deglasat cratita mea in care am facut fripturile cu coniacul si vinul si nu a fost rau de loc.mai cred ca trebuie ca si coniacul si vinul sa fie de calitate.eu am fugit in colt la butic si am luat ce era mai ieftin.am mai folosit mustar knorr,dar as pune ceva mustar dijonez,cu boabe,dupa capul meu,data viitoare.iar ceapa ciorii cred ca poate fi inlocuita numai cu ceva ceapa verde,poate doar cozile de la ea.

    • „Ceapa ciorii” e de fapt arpagicul, ceapa aceea careia ii spune „de tuns” ;i arpagicul de usturoi e tare bun. s-a pierdut din aroma piperului pentru ca in mod ideal reteta cere boabe de piper marinate, nu uscate, acelea avand o aroma mai puternica, dar nah, eu am adaptat la situatie🙂

  3. sau cozi de usturoi verde

  4. Sosul este nemaipomenit, am avut și eu ocazia să-l gust. De unde ai luat piperul verde? Piperul pe care l-ai folosit este crud sau uscat?

    • Gasesti piper verde, crud, in saramura la Metro, in borcanele lungi si subtiri. Daca vrei sa folosesti pirer uscat pune-l in apa cu sare cu cateva ore inainte pt a se hidrata😉

    • doru
    • 31 Mai 2011

    cea mai buna mincare de pe lumea asta.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

