Paine din faina de alac

Acum ceva vreme am găsit la un magazin cu produse naturiste făină integrală de alac. Era pentru prima oară când vedeam așa ceva la noi, dar cunoșteam alacul din diverse rețete de pâine pe care le-am găsit pe net (în engleză e spelt).

Am luat un kilogram de făină (m-a costat 9 lei), bucuroasă fiind de descoperirea mea și abia așteptînd s-o încerc într-o pâine. Rezultatul a fost peste așteptările mele, a ieșit o pâine deosebit de gustoasă, cu o aromă de alune, mult mai bună, după părerea mea, decât pâinea din făină integrală de grâu.

Despre această cereală am gasit câteva informații interesante. Alacul sau grâul cu bob îmbrăcat (lat. Triticum speltae) este o cereală păioasă din familia gramineelor (grâului). Are un singur bob în spiculeţ, învelit strâns în palee. A fost cultivat intensiv în Europa Centrală încă din preistorie până în secolul al XIX-lea, când apariția unor specii de grâu ameliorate au dus aproape la dispariția sa. Alacul este mult mai puţin pretenţios în comparaţie cu grâul tradiţional folosit pentru prepararea pâinii, el se adaptează extrem de uşor la condiţiile de mediu foarte diverse, suportă excelent seceta, creşte pe orice fel de sol. Are un avantaj enorm, datorită faptului că nu lasă buruienile să crească, deci poate fi cultivat fără utilizarea chimicalelor, a pesticidelor. Stratul de pleavă, care îmbracă gros bobul, asigură protecţie boabelor de alac, până la prelucrarea finală, faţă de poluările atmosferice de orice fel. Datorită acestor calități, cât și valorilor sale nutritive a fost readus în actualitate odată cu moda mâncării „bio”. Conţinutul său de vitamine şi de săruri minerale este unic: în alac se regăsesc aproape toate componentele din grupul vitaminelor B, precum şi un conţinut foarte mare de vitamina E. În produsele alimentare preparate din alac există un conţinut ridicat de calciu, magneziu, fosfor, seleniu, care este de 7-8 ori mai mare decât în cazul produselor alimentare pe bază de alte cereale. În comparaţie cu cerealele tradiţionale, grâul cu bob acoperit are un conţinut mai redus de hidrocarburi, se absoarbe mai greu, deci poate fi folosit şi de bolnavii de diabet. Conţinutul său de acizi graşi esenţiali are un efect benefic asupra sistemului nervos.

Pâine din făină de alac – rețeta

Pentru maia:

20 g drojdie proaspătă
70 ml apă
făină (650) cât cuprinde

Pentru aluat:

500 g făină de alac
200 g făină pâine (650)
maiaua
10 g drojdie proaspătă
1 lingură rasă sare
200 ml bere brună (se poate înlocui cu apă)
apă cât cuprinde

Cu o seară înainte se prepară maiaua. Drojdia se dizolvă în apă și se încorporează atâta făină cât să se formeze un aluat neted. Se taie în cruce deasupra, se pune într-un vas care se acoperă cu folie și se lasă să dospească la temperatura camerei.

A doua zi în vasul de frământat se pun cele două tipuri de făina, drojdia care se freacă în palme cu puțină făina, maiaua, sarea, apoi berea și apa.

Se frământă un aluat neted care se lasă la dospit la căldură, până își dublează volumul.

Când a dospit, aluatul se taie în două și se formează pâinicile. Eu am făcut una rotundă și una lunguiață.

Pâinicile se presară cu făină, se așează pe hârtie de copt sau pe o planșetă presărată ci griș sau mălai, se acoperă și se lasă să crească până aproape își dublează volumul. Înainte de a se da la cuptor se crestează. Se coc în cuptorul preîncălzit la 200 grade timp de 35 minute.

  1. Ce fain arat paineile astea, iti vine sa rupi un colt si sa musti din el. Cand eram copil, imi placea la nebunie sa fur coltul de la paine, dar trebuia musai sa-l rup, taiat nu avea acelasi gust. Nu cunosc alacul, dar daca am sa gasesc faina asta , am sa incerc si eu.

    • Oare există copil care sa nu fure colțul de la paine? …mai ales când e încă aburindă…Era una din aventurile copilariei. Pe vremea aceea bunica făcea niște pâini mari, rotunde, în cuptorul de lut, cărora le bătea coaja când le scotea. Două scopuri aveam noi, să ronțăim bucățile înnegrite din coaja bătută și să furăm cîte-un colț de îndată ce pâinea era pusă la răcit.

      Dacă găsești făină din această cereală neapărat s-o încerci, îți va plăcea. nu știu unde stai, dar în engleză e spelt, în franceză épeautre, în gemană vollkorn.

    • Mihaela
    • 12 Aprilie 2010

    In germana alacul este Dinkel. Existe si Ur-Dinkel din vremea cand era cultivat de celti si vechii egipteni. Dinkel reprezinta o incrucisare intre Ur-Dinkel (alac stravechi) si grau, efectuata in ultimele cateva secole pentru a obtine o specie mai productiva si mai usor de cultivat, precum este graul. Dar forma veche (Urdinkel) este cea mai bogata in vitamine si oligoelemente.
    Nu stiu daca in romana se face diferenta intre forma veche si cea noua de alac, si as fi bucuroasa sa stiu daca se cultiva si unde se gaseste.

    • Multumesc de lamurire…nu prea cred ca se cultiva in Romania in prezent.Am citit undeva ca se cultiva mai demult in zonele de munte, dar acum nu cred,eventual doar daca sunt cultiri de tip bio.

      Nu se face diferenta intre alac nou/vechi si majoritatea oamenilor nici n-au auzit vreodata de alac. Eu am gasit doua marci comerciale, importate din Germania🙂.

    • Din pacate eu n-am auzit ca in prezent sa se cultive undeva in Romania alac. Din ce am mai citit am inteles ca era cultivat in zona M-tilor Apuseni pentru ca tolereaza clima alpina, dar nu stiu daca in prezent se mai cultiva…

    • Radu
    • 21 August 2010

    cautind dupa denumirea romäneascä a Dinkelului am ajuns pe acest site.Noi folosim zilnic Dinkel si daca va intereseza mai este o rezezeta foarte interesanta de alac din bucataria ayurveda gasita si gustata la fata locului aici:http://www.sonnhof-ayurveda.at/de/unsere-4-saeulen/ayurvedagenuss/rezepte/dinkelbrei/

    Radu

    • bogdanbogdan
    • 3 Noiembrie 2012

    ai dreptate, alacul e o faina excelenta, dar aceasta reteta distruge farmecul acestei faini. e prea multa drojdie si in plus mai e si berea….cat timp ti-a luat sa creasca? foarte putin cred. vrei sa pui in valoare reteta? foloseste maiaua naturala, daca o gasesti la cineva, sau, daca esti pasionata, fa-o chiar tu. daca ti-am suparat, imi cer scuze.

    • Corina
    • 4 Noiembrie 2012

    Alacul e T monococcum si spelta -spelt, este T spelta.
    Doua lucruri diferite cu arome diferite. Confuzia este facuta de comerciantii si traducatorii nostri.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

