Mancare de vita inabusita in stil ”Côte d’Argent”

De curând am zărit într-o librărie ”Dictatura gastronomică – 1501 de feluri de mâncări din 1935”, o carte de bucate din perioada interbelică avându-l ca autor pe Constantin Bacalbașa, reeditată la Editura 3. Având o mare pasiune pentru tot ceea ce înseamnă viața dintre cele două războaie mondiale, desigur că mâinile mi s-au lipit de această carte și am urmat drumul casei de marcat.

Ziarist, memorialist și om politic, Constantin Bacalbașa a trăit între ani 1856-1935 și s-a remarcat ca un veritabil critic gastronomic. ”Bucureștii de altădată” este lucrarea sa cea mai cunoscută, în care zugrăvește ansamblul socio-cultural și moravurile acestui oraș la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea.

Rețeta ce urmează face parte din volumul ”Dictatura gastronomică

Ingrediente:

1 kg carne de vită/vițel (preferabil spată)
250 g costiță afumată
2 cepe
2 linguri făină
400 g roșii despielițate (din conservă)
24 măsline negre, fără sâmburi
2 căței usturoi
2 fire de cimbru
4 fire de pătrunjel
2 cuișoare
1 foaie de dafin
1 pahar apă
1 – 1,1/2 l vin alb
sare, piper, ulei

Carnea și costița afumată se taie bucățele. Carnea se condimentează bine cu sare și piper. Costița se prăjește în câteva linguri de ulei, se scoate și se dă deoparte.

Se prăjesc bucățile de carne pe toate părțile și când sunt rumenite se adaugă cepele tăiate felii.

Se presară cele două linguri de făină și se amestecă bine ca să nu se lege de fund.

Se pune peste carne apa, cățeii de usturoi zdrobiți și buchetul de condimente. Se toarnă vinul(fiți fără grijă, nu e prea mult vin, sosul va scădea foarte mult) și se fierbe carnea la foc iute, semiacoperită, timp de 1, 1/2 – 2 ore.

Carnea se scoate apoi deoparte, buchetul de condimente se aruncă, iar sosul obtinut se trece prin sită și se pune înapoi în oală alături de carne, costița rumenită, măsline și roșiile despielițate, mărunțite.

Se lasă pe foc, mic de această dată încă 3/4 oră sau chiar 1 oră întreagă. Înainte de a stinge focul se mai potrivește cu sare și piper după gust. Înainte de servire se presară niște pătrunjel tocat.

Am servit alături de un pahar de Pinot Noir franțuzesc. E o mâncare rafinată, cu gust amplu, bogat, foarte plăcut aromată.

  1. imi place redivivus … asta e motivul ptr care mi-am facut si eu blog-ul.FELICITARI !!!!!!!!!!!!!!!!

  2. si eu am pus-o pe mama sa cumpere cartea si sa mi-o expedieze, ca editura nu trimite in state. abia astept s-o primesc. impartasesc pasiunea pentru perioada interbelica, ma fascineaza efervescenta intelectula a anilor ’20 si de abia astept sa gust o bucatica din bucataria de atunci. acu o sa fac vita asta, fara sa mai stau dupa carte! nu-mi amintesc care-i spata… imi zici unde locuieste ea pe vaca?

    • E foarte captivanta cartea, iti va placea. Spata e reprezentata de muschii umerilor frontali, in engleza ii spune „chuck”.

  3. Hana, de unde luasi cartea? e vreo librarie anume? mi-as dori mult sa o pot cumpara! mancarica arata de milioane!te pup!:D

  4. Ahh.. imi vine sa infing o furculita in monitor. Arata de miliarde😀
    Imi place tare mult si farfuria😉

  5. Hana, felicitari! Si multam frumos pentru informatia despre carte, mi-am comandat-o si eu, cred ca e o placere lectura ei!

    • Da, e o placere s-o citesti, e o alta lume, cuvintele suna altfel, indicatiile sunt altfel decat in prezent…in plus, printre retete sunt strecurate tot felul de informatii din epoca.

  6. Ciao Hana,

    Sunt si eu o recent targmureseanca pasionata de bucatarie.
    Imi place blogul tau si mai ales dulciurile care le prepari.
    Iti doresc o zi frumoasa si poate mai povestim.

  7. redivivus,pentru ca imi place ideea de a readuce la viata retete vechi

    • shortestcut
    • 12 Februarie 2010

    arata grozav. sunt curioasa, carnea de vita cum a iesit – tare, mestecabila, s-a topit in gura? ca eu una, carne de vita frageda in Romania nu gasesc (in afara de muschi, bineinteles).

    • Iese minunat, foarte moale, se topeste in gura. Daca ai vreun Metro prin apropiere recomand sa cauti la raionul cu produse refrigerate carne ambalata in vid. Eu asa iau si sunt foarte multumita…sunt doua firme romanesti de la care am vazut carne ambalata asa. Una se numeste Kravis, cealalta nu mai imi aduc aminte…

        • shortestcut
        • 13 Februarie 2010

        Multumesc, incerc si te anunt.

    • Micul
    • 12 Februarie 2010

    Cand ai timp te rog sa treci pe la mine sa ridici un premiu dragut.Weekend placut iti doresc.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

